Full rulle hela helgen! Vi har spelat in episod som vanligt och vi skrattar typ rakt igenom den. Kul som fan har vi faktiskt, och så snackar vi jätte mycket om problemet med för många menyalternativ i restauranger. Men, mest av allt skrattar vi.
F.ö. är vi så glada att ni lyssnar att vi nästan börjar gråta lite.
Stay classy, poddlyssners!
Podcast: Play in new window | Download
Håller med helt med alternativ på restauranger. Inte fan vet jag vad som är gott, det ska väl de veta? Jag kan inget om såser, de borde kunna sitt jobb.
Dessutom. Som servicepersonal själv är det absolut tråkigaste med jobbet när man behöver ställa standardfrågorna ”Vill du ha en stor? Vill du ha x? Vill du ha y? Vill du ha resten av alfabetet?” och gästen tycker att det är sjukt tråkigt också med så många beslut (vissa är för trötta för att beställa, så om jag gör det lätt för dem så blir alla glada) hela tiden. Så att höra: ”du vill ju ha en Frehnerph, det ser jag ju på dig. Något att äta, ta en sån här Ehönunö, den är sjukt god” är för de flesta en lättnad. + att det går snabbare = alla glada.
Hej!
När man i rollspelet Dungeons and Dragons (ej att förväxla med Svenska Drakar och Demoner) skapar sin karaktär väljer man, förutom Folkslag, yrke, kön osv dessutom vilken alignment – dvs livsåskådning – man vill att ens karaktär ska ha.
Kortfattat kan man förklara en karaktärs livsåskådning som deras moraliska (eller omoraliska) kompass. Du som spelare väljer alltså vilken typ av karaktär du vill spela, hur snäll eller dum karaktären är och kan alltså basera dina handlingar utefter din livsåskådning.
Lång förklaring:
Den moraliska axeln har tre positioner, god, neutral och ond.
Goda karaktärer bryr sig i regel om andras välmående. Neutrala bryr sig i regel om sig själva mest och onda vill förstöra för andra och bara gynna sig själva.
Den etiska axeln har också tre positioner, laglydig, neutral och kaotisk.
Laglydiga personer följer i regel de sociala regler och lagar så som de uppfattar dom, neutrala följer eller bryter mot samma regler när det lämpar sig bäst för sig själva och kaotiska personer vill antingen skapa förändring i samhället eller rent av total anarki.
Saxat från svenska wikipedia:
”Spelaren väljer även livsåskådning (alignment) åt sin rollfigur. Livsåskådning är tvådelat. Först väljer man huruvida man är god, ond eller neutral. Till detta lägger man även till var man befinner sig på axeln lag/kaos, även den med en neutral mittposition. Således finns det nio olika kombinationer som kan utgöra ens livsåskådning.”
Kram kram!
Wikin på Alignments med väl utskrivna vad som är karaktäriseringar av personer med dessa typer av Good – Neutral – Evil
http://en.wikipedia.org/wiki/Alignment_(Dungeons_%26_Dragons)